الأخبار

بالفيديو.. موظفة ترفض تسجيل توكيل لمواطن

126

 

عبر خدمة «واتس آب المصري اليوم» التي تتلقى أخبار وصور المواطنين الصحفيين، ويتم نشرها على موقع «شارك» للصحافة الشعبية، أفادتنا شادي جمال بفيديو صوره بهاتفه لموظفة في مكتب الشهر العقاري بكوم حمادة، قال إنها رفضت التأشير على توكيل وتسجيله.

وفي الفيديو، قالت الموظفة للمواطن «آخر شغلنا كدة النهاردة، أنا مش مأشرة (تأشير) ليك ولا غيرك»، وحينها قال شادي جمال لها: «انتي فيه حاجة في القانون بتمنع التأشير لمكان آه ومكان لاء»، فردت عليه: «روح اشتكيني».

وقال المواطن إن موظفة الشهر العقاري بمركز كوم حمادة رفضت تسجيل توكيله بداعي أنه مقيم في المركز المجاور، وبعد نصف ساعة من الإذلال والمحايلة عليها والذهاب لمدير الشهر العقاري لم يستطع توجيهها أو الحكم عليها بالقيام بعملها على الأقل، رغم اعترافه بأن القانون لا يمنع تسجيل التوكيل في أي فرع في الجمهورية ويحق لي تسجيل التوكيل لديهم كأي مواطن عادي.

وتساءل: «هو علشان المواطن يخلص مصلحة لازم يتزل من الموظفين؟ هما مش الموظفين دول واخدين مرتباتهم من فلوسنا علشان يُخلصوا مصالحنا؟ ولا علشان يتحكموا فينا ويذلونا ويعطلوا مصالحنا؟ هل سيادة المحافظ بيقبل بالوضع ده؟ ولا سيادة الريس السيسي بيقبل الوضع ده والتعنت ده؟ انا بشكي وان شاء الله هيوصل لمجلس الوزراء ولرئيس الجمهورية لحد ما يطهروا البلد من الفساد».

Video Player

ENN

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى