الأخبار

6 أبريل لـ “مرسي”: تحرر من قيودك وصارح الشعب ومد يدك للبرادعى وصباحى وأبو الفتوح ولم شمل البلد

 

 

هبه عبد الستار

 

 

وجهت حركة شباب 6 أبريل التى يقودها أحمد ماهر رسالة إلى الرئيس محمد مرسي عبر صفحتها الرسمية على فيسبوك صباح اليوم الأربعاء، مطالبة الرئيس بأن يمد يده إلى جميع القوى الوطنية من مختلف التيارات السياسية من أجل لم الشمل والقضاء على الاستقطاب فى الشارع.
حيث افتتحت الحركة رسالتها للرئيس عبر صفحتها على فيسبوك قائلة “يا ريس مرسي.. مِد إيدك للدكتور البرادعي والأستاذ حمدين صباحي والدكتور عبد المنعم أبوالفتوح، ومعاهم الشخصيات المُخلصة الوطنية من كل إتجاة، واتحرك بجرأة وحرية، ولِم شمل البلد”.
تابعت الحركة “يا ريس مرسي.. صارح الشعب بوضعنا الحقيقي واللي محتاجينه عشان بلدنا تقوم على حيلها، حتى لو الطريق صعب إحنا قابلين، بس عايزين شفافية، يا ريس مرسي.. رموز نظام مبارك واتباعهم في كل قطاعات الدولة مش مقبول إستمرارهم، لأ وبعضهم بيترقى كمان، ومش هنسمح إن حقوق شهداء الثورة والمصابين تروح هدر بلا عقاب” .
أضافت الحركة “يا ريس مرسي.. تحرر من قيودك وإتعامل كرئيس لكل المصريين في وقت، بُحسن إدراتك للأمور، هاتحط لنفسك مكانة في التاريخ، يا ريس مرسي.. دستور الثورة مفيش مجال إن الشعب يسكت لو ماعبرش عن روح الثورة ومبادئها العظيمة وأهدافها النبيلة، يا ريس مرسي.. خُد موقف من الإستقطاب والتشيع والتحزب اللي إتفشى في البلد” .
اختتمت الحركة رسالتها بالتأكيد على أن دعمها للرئيس مشترطا بالتزامه بمسار الثورة، مضيفة “إحنا وراك طول ما أنت على مسار الثورة، ويوم ما تخرج عنه، هاتلاقينا أول ناس ضدك.. أعانك الله”

 

بوابة الأهرام

 

 

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى