فن وثقافة

بيتر ميمي يرد على انتقادات مسلسل “كلبش2”

رغم ما حققه من نسبة مشاهدة عالية ومتابعة الجمهور لأحداثه بشغف، نال مسلسل “كلبش2″ نصيبه من الانتقادات نظرا لوجود كمية من الأخطاء به.

لاحظ متابعي المسلسل وقوع صناع العمل في بعض الأخطاء مثل طريقة حمل أمير كرارة للسلاح الآلي وخطأ آخر في المونتاج في مشهد يجمع بين روجينا وعمر الشناوي وغيرها من الأخطاء.

لذا حرص مخرج العمل بيتر ميمي على الرد على تلك الانتقادات الموجهة له عبر بيان نشره على حسابه الخاص على Facebook، الذي جاء فيه: أنا عادة مش برد على تعليقات لكن بقراها وباخدها باهتمام للتطور وفعلا الحمدلله وبفضله التطور موجود من عمل لآخر ومن سنة لأخرى، لكن حبيت أرد على بعض التعليقات لأن فعلا نسبة مشاهدة كلبش أصبحت فوق المتوقع لدرجة أكبر بكتير كمان من رمضان السابق”.

ورصد البيان الأخطاء الموجهة للمسلسل والرد عليها: عاكف أبو العز بيتحدث بلهجة صعيدية وأبوه بلهجة بدوية وده باين من أول حلقة (متبقاش صعيدى زي اللي خلفتك)، وهنعرف مين اللى خلفته وليه مش أبوه اللي رباه حلقة ١٥، معانا مصحح لهجة بدوي ومصحح لهجة صعيدي للدقة، و ضابط الأمن الوطني ممكن يكون بدقن وشعر طويل عادى جدا، وأنا راجعت ده بنفسي قبل التصوير من بعض الضباط وقيادات الداخلية واحنا بناخد التصاريح للتصوير في أماكن حقيقية وحية مثل سجن طرة ومستشفى الشرطة.

وضعية مسك الآلي ممكن تكون من الماسورة وأثناء الاشتباك ممكن تكون من الخزنة لسرعة تغيير الخزنة، وكان معانا عميد من العمليات الخاصة أثناء تصوير المشاهد ديه والراجل كان بيدي المحاضرة ديه قدامي للضباط مع العلم إن المدرعات والمركبات والجنود والضباط هم حقيقيين من العمليات الخاصة.

وأضاف:. تراك جيم أوف ثرونس اللي في أول حلقة ده غلطة غير مقصودة، لأن إحنا في المونتاج بنحط تراكات عالمية وبعدين بنشيلها في الميكساج، ده بيحصل في كل الشغل، والحلقة الأولى كان فيها ١٣ تراك من جيم أوف ثرونس تم تغييرهم بموسيقى المسلسل ونسيو واحد سهوا، و بعتذر على الخطأ الغير مقصود برده لأني طلبت تغييرات في الحلقة اكتر من مرة كل شوية بعدل فيها واحنا عاملين موسيقى للمسلسل مصر كلها عارفاها من السنة اللي فاتت.

حلقة ٨ أنا عيدت المشهد لما روچينا قالت (عمر) بدل (حسام) سهوا والمونتير من ضيق الوقت حط الشوت الغلط سهوًا.

واختتم البيان بأن وجه الشكر لجمهور المسلسل الذي يهتم بتلك التفاصيل ولفريق االعمل على مجهوده الكبير في المسلسل.

مسلسل “كلبش2” يشارك فيه بجانب أمير كرارة كل من هيثم أحمد زكى وعبد الرحمن أبو زهرة ومحمد محمود عبد العزيز وأحمد صلاح حسني وأشرف زكي وأحمد حلاوة، وصبحي خليل بجانب أبطال الجزء الأول ومنهم هالة فاخر ومحمود البزاوي دينا فؤاد ريم مصطفى ومحمد لطفي وريم مصطفى وضياء عبد الخالق وانتصار، وهو من تأليف باهر دويدار وإخراج بيتر ميمي.

 

فى الفن

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى