الأخبار

بالفيديو..الجيش لا يدعم أحدًا

78

 

 

 

قال الفريق أول عبد الفتاح السيسي، النائب الأول لرئيس الوزراء، القائد العام للقوات المسلحة، وزير الدفاع والإنتاج الحربي، الثلاثاء: «نحن جيش وطني شريف لا يخون ولا يتآمر ولا يخدع أبدًا ولن يكون».

وشدد «السيسي»، في كلمته خلال ندوة «قادة وبطولات»، التي حضرها عدد من قادة وضباط القوات المسلحة والشرطة المدنية، على أن «القوات المسلحة كمؤسسة عسكرية لن تدعم أحدًا أبدًا، وكل واحد أنت وشعب مصر لكن الجيش لأ».

وأضاف: «دي مسؤولية أخلاقية ووطنية ودينية، وخلوا بالكم يا مصريين من كلامي كويس، أنتم بتجيبوا الحكام، وصحيح أنتم اللي بتمشوهم»، موجهًا التحية لرجال الجيش والشرطة، كما قال: «لا كنا ولا هنكون إن إحنا نحارب ربنا».

ووجّه في حديثه التحية لأهالي سيناء على دورهم الوطني، وأضاف: «إحنا بنقوم بإجراءات ممكن تكون هذه الإجراءات بتضيق عليهم حياتهم، ووعد علينا إن شاء الله نكون أوفياء للوعد، ونعوض عليهم في أرض أو مباني سقطت، وهما بيأكدوا وطنيتهم وحرصهم على التعاون، وهما دول اللي كانوا موجودين معانا  سنة 67 و68 و69، وتعاونوا مع الجيش ومش هاننسى اللي هما بيعملوه دلوقتي معانا».

كما وجّه التحية لأهالي الضبعة ومطروح في المنطقة الغربية، وقال: «أهل الضبعة الأرض موجودة بقالها فترة طويلة، ولدرجة إن فيه ناس يئست من رجوع الأرض تاني، وماكنش عندنا شك إن إخلاص ووطنية المصريين تطلع في الوقت المناسب، وكان ممكن يستغلوا الحالة اللي إحنا فيها على الأقل ومايسلموش الأرض للجيش، والتحية واجبة علينا كلنا من كل المصريين»، واصفًا إياهم بـ«المروءة والشهامة».

[media width=”400″ height=”305″ link=”http://www.youtube.com/watch?v=Zf6INDYBFbU&feature=g-all-xit”]

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى