الإخوان يحشدون لعصيان مدنى بـ«ماتنزلش شغلك»

26«ماتنزلش شغلك» دعوات إخوانية للعصيان المدنى، لم يجد النشطاء ردا مناسبا عليها سوى التذكير بحملة «شغلنى مكانه» التى أطلقتها ميليشيات الإخوان عبر صفحات التواصل الاجتماعى، ردا على أصحاب الاحتجاجات الفئوية فى عهد المعزول، كان آخرها -بحسب الصفحة- فى 15 سبتمبر 2012 حين أعلن موظفو الجامعات إضرابهم عن العمل، حينها كتب أدمن الصفحة الإخوانية «النهارده إضراب موظفى الجامعات، مع العلم إن أقل مرتب لهم هو 1500 جنيه تفتكروا عاملين إضراب ليه؟؟ عايزين يتساووا بأساتذة الجامعة فى الحوافز.. والله عيب يكون فيه شباب عاطل يتمنى الشغل وناس بالجشع ده». الجروب الذى أنشأه أحمد، الذى يصف نفسه بأنه أحد شباب «الثورة» رافضا أن يوصف بالشاب الإخوانى، يشارك اليوم فى الدعوة للعصيان المدنى، بعدما كان يحشد العام الماضى للتجمع فى أى إضراب، والمطالبة بتعيين المحتشدين بدلاً من المضربين، الآن تحول أحمد للاتجاه المعاكس، وخرج يطالب بالإضراب العام، مبررا «كان تفكيرنا غلط وده لازم نعترف بيه لكن قال محمود طاهر: «ابقى قابلنى بقى لو الريس رجع تبقى انت ترجع شغلك».. واعتبرها أسامة حملة من أجل «عشان البلد كلها تبقى عطلانين وفاشلين زى الإخوان».

الوطن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى