القوى السياسية تعترض على إقامة الاستفتاء بالمنيا وتهتف «قالوا حرية قالوا عدالة.. طلعوا جماعة واطية زبالة»

 محمد الزهراوى

نظم عدد من القوى السياسية فى المنيا مسيرة رافضة للدستور الجديد جابت عددا من شوارع مدينة المنيا وذلك للمطالبة على تحقيق مطالبها المتمثلة فى إسقاط الاعلان الدستورى ودستور التاسيسية.

المسيرة التى انطلقت من داخل جامعة المنيا ضمت ممثلين عن احزاب الدستور والمصريين الاحرار والتحالف الشعبى الاشتراكى و25 يناير وشباب ثوار مصر جابت عددا من شوارع مدينة المنيا منها الاخصاص وعدنان المالكى وطه حسين وابن خصيب والحسينى وسط ترديد هتافات معادية لجماعة الاخوان المسلمين والدكتور مرسى منها” عيش حرية الأخوان باعو القضية ,قالوا حرية قالوا عدالة طلعوا جماعة واطية زبالة، حلق حوش حلق حوش مشروع النهضة طلع فنكوش ، يا بلدنا يا ياوسيه سرقوكي عصابة الحراميه , قتلوكي عصابة مفترية , متعبناش متعبناش حق أخواتنا مش ببلاش , متعبناش متعبناش الحرية مش ببلاش , متعبناش متعبناش اسقاط الاخوان مش ببلاش ، يا مبارك نام واتهني أنت معاك ولاد البنا , ارحل يا مرسي يسقط يسقط حكم المرشد , ولا بنخاف ولا بنطاطي أحنا كرهنا الصوت الواطي , ولا بنخاف ولا بنطاطي أحنا أخدنا علي المطاطي , تضرب نار تضرب حي والله يا مرسي دورك جاي.

 

التحرير

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى