الأخبار

لواء شرطة سابق:ما ذكره الراحل’عمر سليمان’عن دخول70شخصاً أجنبياً للتحرير وقت الثورة

10785401-large

قال اللواء محمد نور الدين مساعد وزير الداخلية الاسبق ان ما تحدث عنه اللواء الراحل عمر سليمان عن رصد دخول 70عنصراً اجنبياً لمصر من سيناء ووجوهم في ميدان التحرير اثناء الثوره كلام صادق، خاصه انه رجل قضي ما يقرب من 20 عاما في جهاز المخابرات العامه.

واوضح للاعلاميه رولا خرسا اثناء لقائه معها في برنامج البلد اليوم علي قناه صدي البلد انهم دخلوا يوم 28يناير او 27علي اقل تقدير”لان الامور كانت خلاص وقعت والنظام يتهاوي ولو كانت في الظروف العاديه كانوا”اتقفشوا”خاصه ان سيناء مداخلها 3وهي نفق الشهيد أحمد حمدي وكوبري السلام والطريق الساحلي وكان من السهل جدا الامساك بهم.

وتابع: ربنا اراد للنظام ان يقع لان أمن الدولة واللواء حسن عبد الرحمن بمنتهي الامانه وهو رجل ليس معنا قدموا كل التصورات عن الاوضاع والصوره الحقيقيه لكن”فوق بقي كانوا بيفكروا مصر غير تونس واحنا لا وهم نظام واحنا نظام تاني”.

واستطرد قائلا: في واقعه ماسبيرو قائد الأمن المركزي طلب منه ارسال قوات هناك فقال لوزير الداخليه”انا فاضل لي شهر لانهي خدمتي في سن الستين ومش عاوز وما عنديش استعداد اتحاكم زي اللي قبلي وادي الكتافات اهي وسلامو عليكم ومش باعت قوات”.

 

 

 

 

 

أخبارك .نت

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى