الأخبار

صاحب كشك بشبرا يتهم «كوكاكولا» بالغش التجاري..

183

اتهم حسن حلمي السيد صاحب أحد الأكشاك بمنطقة شبرا الخيمة، شركة كوكاكولا بممارسة الغش التجاري، قائلًا إنه أثناء قيامه ببيع زجاجة كوكاكولا لأحد الزبائن المترددين على الكشك الذي يملكه، فوجئ بوجود جسم غريب داخل الزجاجة، الأمر الذي دعاه للتوجه إلى قسم الساحل بشبرا لتحرير محضر ضد مسئولي شركة كوكاكولا.

بداية الحكاية
وأضاف أن الحكاية بدأت أثناء قيامه «وأنا بافتح تلاجة الكوكاكولا الموجودة في الكشك بتاعي، وبطلع إزازة للزبون، لقيت حاجة غريبة جواها، فخدت الإزازة واتجهت لقسم شرطة الساحل وعملت محضر، وتاني يوم اتعرضت على النيابة، ووكيل النيابة أخد مني تعهد عشان العرض على المعمل الجنائي ويشوفو هل أنا اللي قافلها ولا لأ؟»

وأوضح أنه «وكيل النيابة سألني عن المسئول اللي أنا باتهمه بهذا الإهمال؟ فقلت له: عبد الجليل بشير، رئيس مجلس إدارة شركة كوكاكولا، ومشيت الإجراءات القانونية بشكل طبيعي لحد ما حصلت على حكم ضده بالسجن لمدة سنة، وتغريمه 10 آلاف جنيه».

نواة مشمش
وعن الحيثيات التي استند إليها القضاء في إصدار حكمه، أكد أن المعمل الجنائي أثبت وجود جسم غريب داخل زجاجة الكوكاكولا، وأن هذا الجسم عبارة عن « نواة مشمش»، وأنها غير صالحة للاستخدام الآدمي.

وأشار إلى أن الحكم صدر ضد رئيس مجلس إدارة كوكاكولا في الـ5 من شهر مايو عام 2014، ورغم ذلك لم ينفذ حتى الآن، قائلًا: «أرسلت صورة من الحكم لقسم قصر النيل، لعمل ضبط وإحضار لهذا الشخص الصادر ضده حكم قضائي واجب التنفيذ، وخدت رقم صادر، وبرضه مش عايزين ينفذو الحكم لحد دلوقتي، وقدمت شكوى أخرى لمأمور قسم قصر النيل لسرعة التنفيذ، والمأمور قاللي: إمشي يا ابني ده معاه وسايط من الناس الكبيرة.. فمشيت من القسم ورحت عملت شكاوى لرئاسة الجمهورية، ووزارة الداخلية والنائب العام والأمن العام، وما زلت أنتظر حتى الآن تنفيذ القانون».

غش تجاري
وتابع: «أنا كل اللي عايزه حقي القانوني، عشان أتأكد إنه مفيش حد فوق القانون، وده حكم قضائي ومعاي الأوراق الرسمية اللي بتثبت إن ده قضية غش تجاري، ومش عشان إحنا ناس غلابة هو يدوس علينا، وزي ما بيحاسبوني على الغش التجاري في الكشك، هو كمان لازم يتحاسب، خاصة إن هو صادر ضده حكم».

وحصلت «فيتو» على صورة من تقرير المعمل الجنائي مثبت فيه وجود جسم صلب داخل زجاجة الكوكاكولا عبارة عن «نواة مشمش»، وأن الزجاجة غير صالحة للاستخدام الآدمي، بالإضافة إلى صورة من الحكم القضائي الصادر ضد عبد الجليل بشر محمد، وصورة من أمر الضبط والإحضار الصادر من مكتب تنفيذ الأحكام بوحدة مباحث قسم شرطة الساحل.

4 / 6

 

 

 

 

 

 

[media width=”400″ height=”305″ link=”http://www.youtube.com/watch?v=TAS6Bhb3U8A&feature=g-all-xit”]

 

 

 

فيتو

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى