الأخبار

أهالي العريش عن أزمة “انقطاع الكهرباء”: “بقالها 3 سنين

شهدت أحياء عدة في العريش، اليوم، انقطاعا في الكهرباء أكثر من مرة، وصلت إلى نحو 6 مرات متتالية، ما أدى إلى غضب الأهالي، بخاصة في ظل الحرارة المرتفعة.

في شارع أسيوط، أعلن الأهالي غضبهم من عدم استجابة شركة الكهرباء لشكواهم، مطالبين بإصلاح العطل، يقول أحمد سلامة أحد سكان الشارع: “في كابلات اتسرقت من أيام الثورة، قدمنا كذا شكوى وبلاغ، المشكلة كانت بتتصلح بشكل مؤقت، بيوصلوا الأسلاك على الأرض، لما بتمر عليها السيارات أو بتتحرك، التيارك بيتقطع”.

ويضيف الحاج مصطفى من سكان منطقة عائشة بشارع أسيوط: “وصلنا شكوانا للمسؤولين بالكهرباء، من 3 سنين، بييجوا يصلحوا العطل، وبعدها بفترة صغيرة الكهرباء تتقطع”.

وتابع الحاج مصطفى: “أحد الفنيين في الكهرباء طلبوا مننا نقدم شكوى ونطالب تغيير المحول كله، وتغيير أسلاك بداخله لا تحل المشكلة، وبالفعل قدمنا شكاوى، لكن المسؤولين في الكهرباء مبيهتموش بالشكوى”.

تقول إحدى السيدات: “بنتصل بغرفة عمليات الكهرباء لنخبرهم بانقطاع الكهرباء، بيردوا علينا بأسلوب غير لائق، بمعنى إن الموظف ييقولنا انتو قاعدين فى بيوتكم ومش مستحملين تقطع عنكوا شوية، آمال إحنا نعمل إيه في الشمس، بيقفلوا الخط ويرفعوا السماعة ومبيردوش علينا”، متسائلة: “هل الموظف بيتقاضى راتبه نظير عمله، ولا بيشتغل لوجه الله، المعاناة مستمرة من 3 سنين بشكل شبه يومي، ومفيش حلول حقيقية من المسؤولين”.

الوطن

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى