الأخبار

بالصور.. زوجة شهيد الشرطة : ..

 

15 16 17

 

 

سادت حالة من الحزن أهالي قرية “تل رزون” التابعة لمركز بلبيس، لفقدهم ابن القرية الملازم أول محمد نجيب رئيس نقطة شرطة أنشاص الرمل التابعة لمركز بلبيس، والذي استشهد أمس بأعيرة نارية على يد عناصر إجرامية.

“محمد” كان حاسس إنه مش هيشوفنا تاني، وسلم علينا كلنا ووصى ابننا أحمد الكبير عليا أنا وإخوته قبل ذهابه للشغل واستشهاده”.. بهذا الكلام بدأت سماح حامد “35 عاما” زوجة الملازم أول قائلة: أنا بقالي شهور باقول لمحمد إنه لازم ياخد إجازة من الشغل بسبب حالات الاغتيال والاستشهاد التي يتعرض لها أفراد وضباط الشرطة بالشرقية، ويا ريته سمع كلامي لكن كان دايما يقوللي أنا عمري ما هسيب شغلي حتى لو فيها موتي، أنا عايز أموت شهيد.

وتابعت سماح والدموع تنهمر من عينيها: محمد مش بس جوزي ده أخويا وأبويا وسندي في الدنيا، منهم لله الكفرة حرموني وحرموا أولاده منه وكسروا ضهري.

وأشارت إلى أن لديهما ثلاثة أبناء “خلود طالبة بالصف الثالث الإعدادى، وأحمد طالب بالصف الثانى الثانوى، وعمر 5 سنوات في الحضانة”.

وأضافت سماح: قبل خروجه أمس من البيت للذهاب لعمله كرئيس نقطة شرطة أنشاص الرمل، سلم علينا جميعا كأنه يودعنا، وتحدث مع أحمد نجلنا الأكبر ووصاه عليا أنا وإخوته لأنه رجل البيت، ثم ذهب للعمل وهو سعيد، ورجع لنا ملفوفا بعلم مصر داخل كفن.

وأضافت سماح: أنا عايزة الداخلية تجيبلي اللي قتلوا جوزي عشان أقتلهم بإيدي وأنتقم منهم، اللي يتّموا ولادي وحرموني وحرموهم من أبوهم لازم يموتوا.

وكان الآلاف من أهالي قرية “تل روزن” التابعة لمركز بلبيس بمحافظة الشرقية، شيعوا جثمان الشهيد في جنازة شعبية مهيبة حمل بها الأهالي الجثمان ملفوفا في علم مصر.

وشارك في التشييع جموع أهالي القرية من الرجال والسيدات والأطفال والشباب على حد سواء، وتقدم الجنازة عدد من القيادات الأمنية منهم اللواء سامح الكيلاني مدير الأمن وعدد من القيادات واللواء محمود إبراهيم مأمور مركز شرطة بلبيس واللواء رفعت خضر مدير المباحث.

وكشفت التحريات الأولية، أن الحادث جنائي وأن خارجين على القانون أطلقوا أعيرة نارية تجاه سيارة شرطة كان يستقلها المجني عليه أثناء تفقد الحالة الأمنية.

 

 

 

فيتو

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى