أخبار مصورة

بالصور.. حرب الهاشتاجات..

 

 

بعد انحسار حركة التظاهرات في الشوارع المصرية، صارت التظاهرات الإلكترونية هي البديل، وأصبحت مواقعالتواصل الاجتماعي تشهد المشادات والمشاحنات بين الفريق المؤيد للحكومة والفريق المعارض، وينشط الشد والجذب بين الفريقين مع كل حادث يطرأ على البلد.

وعقب حادث غرق مركب الهجرة غير الشرعية قبالة سوحل رشيد دشن معارضو الحكومة هاشتاج “مصر بتغرق”على موقع التواصل الاجتماعي “تويتر” ليلقوا اللوم على الحكومة المصرية بسبب غرق المهاجرين غير الشرعيين، فضلا عن الدفع بهم من البداية إلى مراكب الموت.

وكتبت فاطمة إحدى المعارضات: “قبضوا على من نجوا من الموت في الهجرة غير الشرعية، يعني هما قبضوا عليهم عشان حاولوا يهربوا ولا عشان فشلوا”.

وأضافت صفحة “طلاب ضد الانقلاب” الإخوانية:” اللي بيهاجروا غير شرعي مش عشان خارجين عن القانون، لا هما بيهاجروا عشان يقدروا يعيشوا أولادهم في ظروف أحسن من كدا، وكتب شاعر الثورة: في بلادى لموا الجثث من الشوارع و الحواري و البحور وكاس وداير على الغلابة لأن الديابة حكام بلادى ودى الحكاية.

ورد مؤيدو الحكومة على المعارضين بهاشتاج “خرفان البنا عايزين مصر تغرق”، وقال أسامة شلبي: اللي شامتنين في المصايب وعاملين إن قلبهم علي الضحايا وهما بيتمنوا أن مصر تغرق، مصر محفوظة بفضل الله”، وكتب محمد الدسوقي: مصر ربنا حافظها وعمرها ما تغرق، صحيح بتحاولوا تحرقوها وتحاربوها بكل السبل بس مش حتقدروا على شعب وجيش وشرطة يا خونة”.

وكتب إبراهيم الشيشتاوي: مازالت المحاولات مستمرة لضرب اقتصاد مصر بكل المجالات الاقتصادية والاجتماعية والسياسية ولكن ستفشلوا يا إرهابيين“.

1 / 6

 

 

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى